התקפי זעם בזוגיות

זוג מתמודדים עם כעסים בזוגיות

מערכת היחסים בין בני הזוג לא תמיד מתנהלת על מי מנוחות, ויש שלל אתגרים והתמודדויות כדי לצלוח משברים בחיי הזוגיות. ישנם מקרים שבהם בני הזוג נקלעים לחילוקי דעות סביב נושאים מהותיים או קטנים, ובמקרים מסוימים אי ההסכמה ביניהם עלולה לגלוש לתופעות כמו התקפי זעם בזוגיות, התפרצויות זעם, כעס בלתי נשלט, האשמות ותסכול רב. 

לקליניקה שלי מגיעים זוגות רבים המתלוננים על התפרצויות זעם בזוגיות, בדרך כלל של הגבר אך התופעה מאפיינת גם נשים. לכן, חשוב לי להסביר לכם ולכן מהיכן נובעים התקפי הזעם אצל בן או בת הזוג, ובכתבה זו אספק טיפים וכלים להתמודדות עם כעסים והתפרצויות זעם במערכת היחסים.

ברצוני להוסיף כי בעזרת ייעוץ או טיפול זוגי ניתן להתמודד היטב עם התופעה השכיחה יחסית בקרב הזוגות בישראל, לכן כאשר מתמודדים עם התקפי זעם במערכת היחסית אין להקל ראש בנושא, וכדאי לפנות לגורם מקצועי כדי לטפל בבעיה ולשמור על מערכת יחסית תקינה, וליהנות מקשר יציב, בריא ומאוזן לאורך שנים רבות.

 

מהן התפרצויות זעם?

ההגדרה המקצועית של התפרצויות או התקפי זעם, באנגלית Rage Attacks, היא אפיזודה שבה אדם מסוים מתנהג בכעס רב, ומביע את התנהגותו בזעם ובאלימות מילולית או פיזית. התקפי זעם בזוגיות מכוונים כלפי בן או בת הזוג, והתופעה נפוצה יחסית.

כדאי לדעת כי רוב התפרצויות הזעם מכוונות כלפי האנשים הקרובים ביותר בחיים כמו בן/בת זוג, ילדים והורים. מניסיוני המקצועי אני יודעת כי במערכות יחסים רבות יש בן זוג אחד בעל נטייה להתפרצויות זעם, ולא פעם בן הזוג האחר מצית את האש ומגביר את הזעם אצל בן או בת זוגו באמצעות אמירה צינית, מריבה קולנית, לחיצה על "הכפתורים" הנכונים שמפעילים את ההתקף אצל בן הזוג ועוד.

 

האם יש סכנה במקרים אלה?

בהחלט כן. התקפי זעם בזוגיות פוגעים בכל הסביבה של האדם התוקף, ובמיוחד בבן/בת זוגו. בן הזוג המתפרץ בזעם כלפי בת זוגו פורק את כל התסכולים והמטענים השליליים שהצטברו אצלו ובת הזוג לרוב מנסה להתגונן ולהרגיע אותו. בשלב כלשהו בחיי הזוגיות היא מבינה כי יש התנהגויות המהוות עילה להתפרצות הזעם אצל בן הזוג שלה לכן היא מנסה להימנע מהן.

בתוך כך, התפרצות הזעם עלולה לגלוש במהירות לאלימות מילולית קשה, ובמקרים מסוימים היא מביאה לאלימות פיזית או להתעללות רגשית. לכן, חשוב לפנות לגורם מקצועי ולעבור טיפול זוגי או ייעוץ זוגי, ובהתאם לצורך ולמקרה יש לפנות לפסיכולוג או לפסיכיאטר על מנת לקבל עזרה מאנשי מקצוע מנוסים.

 

איך יודעים שהזוגיות נשמרת לאחר התקף זעם?

במקרים רבים בן הזוג התוקף שהתפרץ בחמת זעם על בת זוגו זקוק לזמן מסוים כדי להירגע, להתאושש ולחזור לעצמו, ויש כאלו הזקוקים לכמה שעות בעוד אחרים זקוקים לכמה ימים או יותר. לכן, ברצוני להדגיש כי התקפי הזעם פוגעים בזוגיות והם מרחיקים את בן הזוג המותקף וגורמים לקשיים רבים, גם בהיבט האינטימי.

יחד עם זאת, בעזרת טיפול רגשי ותמיכה נכונה לבן הזוג התוקף, ניתן לשמור על הזוגיות בעזרת פיתוח מיומנויות המאפשרות שליטה בהתפרצויות הזעם, ולמעשה בני הזוג מקבלים כלים המאפשרים להם לזהות מראש את התקף הזעם העתיד לבוא, לשמור על תקשורת מכבדת ומקרבת ולפתור קונפליקטים בדרכי נועם.

 

באיזה שלב כדאי לפנות לגורם מקצועי?

כאשר הזוגיות מאופיינת בהתפרצויות זעם של אחד מבני הזוג כלפי האחר ויש רצון לשמור על הזוגיות ולכונן קשר בריא ואיכותי, חשוב לפנות לגורם מקצועי. יש דרכים שונות לצורך התמודדות עם כעסים ובקליניקה שלי תקבלו כלים לזיהוי התקפי הזעם ולהימנעות מהם, ובטיפול זוגי תוכלו להתמודד היטב עם הבעיה ולהגיע לדרך המלך בזוגיות שלכם.

פוסטים נוספים

רוצים להכיר על עוד אפשריות איך לשפר את היחסים שלכם בזוגיות
מוזמנים עכשיו, שיחת יעוץ בת 20 דקות (ללא עלות) מחכה לכם כאן
כדי להתייעץ ולקבל תשובות לשאלות בזוגיות ובכלל ביחסים

גלילה לראש העמוד

האם כבר עשית שאלון אבחון?

דילוג לתוכן